Balans diğer adıyla balanssızlık problemi yataklanmış halde kendi eksenleri etrafında dönen ve genelde rotor olarak adlandırılan cisimlerde , imalat kaynaklı kusurlardan (örneğin ; malzemenin homojen olmaması ,ovallikler , hizasızlıklar veya zamanla çalışma şartlarından kaynaklı hasarlar değişiklikler aşınma, kirlenme, yatak eksenlerindeki kaçıklık gibi) nedenlerden dolayı endüstriyel balans veya balanssızlık problemleri ortaya çıkar.
Bu durumda rotorun ağırlık merkezi yatakların belirlediği dönme ekseni üzerinde bulunmaz ve boyuna asal atalet ekseni dönme ekseni ile çakışmaz. Devir sayısının karesi ile büyüyen serbest merkezkaç kuvvetleri ve bunların momentleri yataklarda ilave dinamik kuvvetlere ve makinede rotor devir sayısıyla aynı frekansta titreşimlere neden olurlar ,bu titreşimlere denge bozukluğu yani balanssızlık denir.
Elektrik Motorlarında Balans : Elektrik motorlarının hareketli parçası olan rotor kısmı motorun devriyle ilişkili olarak (Üniversal motorlar gibi) çok yüksek devirlere çıkabilmektedir.Rotorun nüveli gövdesi,sargılar sarılmış halde hızla dönerken merkezkaç kuvvetlere doğrudan maruz kalır.Bu nedenle sargı yapısı balansı bozmayacak şekliyle sarılsa ve sarım bitip de kolektörlere bu uçlar lehimlense bile rotor sargı ve nüve yapısıyla balanssızlık gösterebilir.Balanssızlığa neden olan çok küçük bir kütle bile,çok yüksek hızlarda savrulup merkezden dışarıya gitmek isteyecek ve rotor da aşırı titreşime ve güç kayıplarına,istenen devre ulaşmayıp daha düşük devirlerde kalmasına sebebiyet verebilecektir.Bu nedenle balansının tam sağlanması ve varsa balanssızlığının giderilmesi de gerekecektir.Bu amaçla rotordaki nüve üzerine oyuklar açılarak rotor kütlesinin her noktada eşitlenip tam balanslanması tezgahı veya aparatı üzerinde yapılır.